romantiek
In de Romantiek zijn de componisten steeds opzoek naar manieren om hun gevoelens zo krachtig en orgineel mogelijk uit te beelden. Ze zijn constant opzoek naar nieuwe en orginele klankkleuren. Er worden meer accoorden gebruikt met allemaal toevoevingen. Ze voegen er nu ook een groot orkest toe. Wel wordt er minder met de periodische zinsbouw gedaan. Daarr wordt nog wel op gelet en het is ook nog steeds te herkennen, maar de melodieën zijn nu langer, vloeiender en vrijer.
De componisten willen zoals eerder verteld zo orgineel mogelijk zijn. Dat doen ze door middel van meerdere factoren. Door middel van de gekke accoorden die ik noemde uiteraard, maar ze gebruiken nu ook meer chromatiek, modulaties, tempo en dynamiek. Overgangsdynamiek wordt heel belangrijk. Hiermee kan je het orkest ook optimaal benutten.

Er is inmiddels ook niet alleen meer interesse in muziek wat heel grootschalig is. Mensen willen steeds meer muziek hebben in de huiskamer of in de salon. Het wordt een trend als rijke burger om (rijke) vrienden uit te nodigen en daarmee muziek te luisteren. Door deze trend hebben de componisten de kans om kleinschalige stukken te schrijven.
Er wordt gesproken over een 'succesformule'. Volgens Schubert, die op zijn 18e al 140 kleinschalige stukken gemaakt had, is dit de succesformule:
- Neem een romantisch gedicht, het liefst een zielig gedicht over gebroken harten;
- Maak een mooie zang melodie;
- Maak er dan een mooie, bijpassende begeleiding bij. De pianomuziek moet de tekst en gevoelens versterken.
Maak jouw eigen website met JouwWeb